Zarządzenie
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
w sprawie Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
w Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
Działając na podstawie § 19 ust 1 pkt 6 Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach stanowiącego załącznik do uchwały Nr 878/2024 Zarządu Powiatu w Białej Podlaskiej z dnia 22 lutego 2024 roku, zarządzam co następuje:
§ 1
Wprowadzam „Regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego w Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach” stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Zobowiązuję kierowników działu do zapoznania podległych pracowników z treścią procedury.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§4
Traci moc Zarządzenie Nr 8/2017 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach z dnia 14 sierpnia 2017 roku w sprawie procedury korzystania z monitoringu wizyjnego.
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 11/2024
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
W sprawie Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
Regulamin
funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
§1.
Regulamin określa cel i zasady funkcjonowania systemu wizyjnego, miejsca instalacji kamer systemu, reguły rejestracji i przechowywania zapisu z kamer, sposób ich zabezpieczenia oraz tryb udostępnienia danych z zapisu kamer.
§2.
Celem monitoringu wizyjnego jest:
- Zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa osób przebywających na monitorowanym terenie
- Ochrona przeciwpożarowa i przeciwpowodziowa
- Ochrona mienia
§3.
Ilekroć mowa w Regulaminie o:
- Domu – oznacza to Dom Pomocy Społecznej w Kostomłotach
- Administratorze systemu monitoringu wizyjnego – Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach decydującego o celach i środkach funkcjonowania systemów monitoringu wizyjnego
- Monitoringu wizyjnym – rozumie się przez to zdalny odbiór obrazu prowadzony w sposób systematyczny w przestrzeni znajdującej się w polu widzenia kamer zainstalowanych w określonych punktach na obszarze monitorowanym, realizowany w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony mienia
- Przetwarzaniu obrazu- rozumie się przez to działania polegające na zestawieniu obrazów z danymi pozwalającymi na identyfikację tożsamości osoby objętej monitoringiem wizyjnym
- Obszarze monitorowanym- obszar objęty monitoringiem wizyjnym
§4
Administratorem systemu monitoringu wizyjnego jest Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach.
§5
- System monitoringu wizyjnego obejmuje obiekty Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach oraz teren wokół nich.
- Monitoring wizyjny nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych, stołówki, pokoi mieszkalnych, palarni oraz pomieszczeń socjalnych,
- System monitoringu wizyjnego składa się z:
- Kamer rejestrujących obraz
- Urządzenia rejestrującego i zapisującego obraz na nośniku fizycznym
- Stacji monitorowania umożliwiającej podgląd rejestrowanego obrazu
- Urządzenie rejestrujące oraz stacja monitorowania znajduje się w pomieszczeniu budynku mieszkalnego, w pokoju socjalnym, gabinecie kierownika działu terapeutyczno – opiekuńczego i żywienia.
- Monitoring funkcjonuje całodobowo
- Rejestracji podlega obraz z kamer monitoringu, bez rejestracji dźwięku.
- Zapisy z kamer przetwarzane są wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i przechowywane są przez okres 30 dni od nagrania. Po 30 dniach od nagrania dyski automatycznie ulegają czyszczeniu bez możliwości odtworzenia.
§6
- Administrator danych osobowych przetwarzanych w systemie monitoringu wizyjnego spełnia obowiązek informacyjny wobec osób, których wizerunek został utrwalony za pomocą tego systemu, wynikający z przepisów RODO i Kodeksu Pracy.
- Mieszkańcy oraz pracownicy Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach, a także inne osoby przebywające na terenie placówki są poinformowani o funkcjonowaniu w jednostce systemu monitoringu wizyjnego, w sposób określony w ust. 3 i ust. 4.
- Dyrektor przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych zapoznaje ją z Regulaminem. Oświadczenie o zapoznaniu się z Regulaminem stanowi Załącznik nr 6 do Regulaminu. Oświadczenie przechowuje się w aktach pracownika.
- Informacje o funkcjonowaniu monitoringu wizyjnego podawana jest poprzez rozmieszczenie tablic z piktogramem kamery przy wejściach do budynku.
- Na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach zamieszcza się klauzulę informacyjną dotyczącą monitoringu:
Klauzula informacyjna dla monitoringu wizyjnego
Zgodnie z art. 13. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46.WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych ) (Dz.UE.L.2016.119.1)(dalej „RODO”) informuję, że:
- Administratorem Państwa danych osobowych jest Dom Pomocy Społecznej w Kostomłotach reprezentowany przez Dyrektora. Kontakt:
- Pisemnie pod adresem : Dom Pomocy Społecznej w Kostomłotach, Kostomłoty 10, 21-509 Kodeń
- Telefonicznie pod nr telefonu; 83 375 51 86 , 797 800 224
- Drogą mailową, wysyłając wiadomość na adres : kostomloty.dom@wp.pl
- Celem przetwarzania Państwa danych osobowych jest zapewnienie bezpieczeństwa osób i mienia państwowego, przeciwdziałanie naruszeniom prawa oraz zapewnienie ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w budynku pod adresem : Kostomłoty 10, 21-509 Kodeń, w którym mieści się Dom Pomocy Społecznej w Kostomłotach, a także na terenie wokół budynków Domu.
- Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych: art.6 ust 1 lit. e i f Rozporządzenie 2026/679 (RODO) oraz art. 4b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2024.0.107), art. 5a ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym z 16 grudnia 2016 r. (Dz. U. 2024.0.125) i art. 22² §1 Kodeksu pracy.
- Monitoring nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych, stołówki, palarni, pokoi mieszkalnych, pomieszczeń socjalnych, obiektów socjalnych. Monitoring nie jest wykorzystywany do nadzorowania wykonywania pracy przez pracowników.
- Dane z monitoringu wizyjnego mogą być przekazywane zewnętrznej firmie świadczącej na rzecz Administratora usługi ochrony mienia na podstawie umowy powierzenia oraz innym podmiotom wyłącznie uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
- Państwa dane osobowe przechowywane będą przez okres zgodny z przepisami prawa. Okres przechowywania nagrań wynosi maksymalnie 30 dni. Po tym okresie nagrania usuwane są automatycznie poprzez nadpisywanie
- Posiadają Państwo prawo do :
- Dostępu do swoich danych osobowych, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania a także wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania
- Wniesienia skargi do organu nadzorczego- Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
- Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej, z wyłączeniem sytuacji wynikających z przepisów prawa.
§7
- Dostęp do obrazu i zapisu monitoringu mają:
- Administrator systemów informatycznych Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach- Dyrektor
- Kierownik działu terapeutyczno- opiekuńczego i żywienia - w celu zdiagnozowania problemu dotyczącego Mieszkańców Domu (ucieczka, bójka, zagrożenie zdrowia lub życia) oraz podjęcia właściwych działań w tym zakresie. W celu zdiagnozowania problemów technicznych oraz podjęcia właściwych działań w tym zakresie ( współpraca z firmą świadczącą usługi konserwacji urządzeń monitorujących)
- Psycholog placówki – w celu przeciwdziałania zarejestrowanym przez monitoring wizyjny form niedostosowania społecznego Mieszkańców, ich zachowaniom dysfunkcyjnym, a także udzielenia właściwej pomocy ofiarom przemocy
- Opiekunom prawnym Mieszkańca zarówno poszkodowanego, jak i sprawcy czynu niedopuszczalnego, w celu oceny zaistniałej sytuacji i uzgodnienia wspólnych działań interwencyjnych.
Wyżej wymienione osoby , lub inny pracownik Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach, który posiada upoważnienie , zobowiązane są do przestrzegania przepisów prawa w zakresie danych osobowych. Wzór wniosku stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu
- Nagrania z monitoringu wizyjnego mogą zostać udostępnione organom lub innym podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, w zakresie prowadzonych przez nie czynności prawnych, wyłącznie na ich pisemny wniosek.
- Osoba zainteresowana zabezpieczeniem nagrania z monitoringu wizyjnego na potrzeby prowadzonego/ przyszłego postępowania może zwrócić się do Dyrektora z pisemnym wnioskiem o sporządzenie jego kopii i o jej zabezpieczenie, wskazując możliwie dokładną datę, czas i miejsce zdarzenia. Wzór wniosku stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.
- W przypadku uwzględnienia wniosku, o którym mowa w pkt 3 powyżej kopia nagrania z monitoringu wizyjnego zostaje zabezpieczona na okres 12 miesięcy. W wyjątkowych sytuacjach, na pisemny wniosek osoby zainteresowanej dalszym zabezpieczeniem kopii nagrania, okres ten może zostać przez Dyrektora przedłużony. Wnioskodawca zobowiązany jest udokumentować konieczność dalszego przechowywania danych.
- Kopię nagrania z monitoringu wizyjnego sporządza osoba upoważniona przez Dyrektora, oznaczając ją w sposób trwały następującymi danymi:
- Numer porządkowy kopii
- Okres , którego dotyczy nagranie
- Źródło danych
- Data wykonania kopii
- Dane osoby, która sporządziła kopię
- Kopia nagrania z monitoringu wizyjnego podlega zewidencjonowaniu w rejestrze kopii z monitoringu wizyjnego, stanowiącym Załącznik nr 3 do Regulaminu. Kopia nagrania z monitoringu wizyjnego sporządzona na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, przechowywana jest w zabezpieczonym pomieszczeniu i udostępniana organom lub innym podmiotom uprawnionym w zabezpieczonej , opieczętowanej kopercie
- Z przekazania kopii nagrania z monitoringu wizyjnego sporządza się protokół , którego wzór stanowi Załącznik nr 4 do Regulaminu.
- Udostępnienie kopii nagrania z monitoringu jest ewidencjonowane w rejestrze udostępnionych nagrań z monitoringu wizyjnego na terenie Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach, którego wzór stanowi Załącznik nr 5 do Regulaminu.
- Zabezpieczona, a nieodebrana w terminie określonym §7 pkt.4 kopia nagrania na nośniku danych podlega trwałemu zniszczeniu. Fakt zniszczenia kopii nagrania należy odnotować w rejestrze kopii z monitoringu wizyjnego sporządzonych na wniosek, stanowiącym Załącznik nr 3 do Regulaminu.
§8
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem ostateczna decyzję podejmuje Dyrektor.
- Wykaz miejsc, w których znajdują się kamery monitoringu wizyjnego stanowi Załącznik nr 7.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik nr 1 do
„Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach ”
........................., dnia ......................
UPOWAŻNIENIE
DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH Z MONITORINGU WIZYJNEGO
Na podstawie art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 2016. 119.1) – dalej RODO − nadaję upoważnienie Pani/Panu:
…………………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko)
………………………………………………..
(stanowisko)
do przetwarzania danych osobowych w zakresie pełnionych obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku.
Upoważnienie obejmuje uprawnienie do dostępu, przeglądania, udostępniania, niszczenia danych z monitoringu wizyjnego:
.................................
Jednocześnie zobowiązuję Panią/Pana do przetwarzania danych osobowych, zgodnie z udzielonym upoważnieniem oraz z przepisami RODO, ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, innych aktami prawnymi a także z wewnętrzną Polityką ochrony danych osobowych oraz Regulaminem korzystania z monitoringu wizyjnego w Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
Okres ważności
od:
do:
…………………………………………………
(podpis osoby uprawnionej do nadania upoważnienia)
Data wygaśnięcia* ……..………..
Odwołano, dnia ………………….
....................................................
(podpis osoby uprawnionej do odwołania upoważnienia)
* Data rozwiązania stosunku pracy
Załącznik nr 2 do
„Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach ”
........................., dnia ......................
…………………………….
…………………………….
(imię i nazwisko Wnioskodawcy)
………………………………..
………………………………..
(dane jednostki )
WNIOSEK
O zabezpieczenie nagrania z monitoringu wizyjnego
Zwracam się z prośbą o zabezpieczenie nagrania z monitoringu wizyjnego jednostki………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………..
(dokładna data, czas i miejsce zarejestrowanego zdarzenia)
Uzasadnienie:
…………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
………………………
(podpis wnioskodawcy)
Decyzja dyrektora
Wyrażam zgodę/ nie wyrażam zgody
……………………………………………
(data i podpis dyrektora)
Załącznik nr 3 do
„Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach ”
REJESTR KOPII
Z MONITORINGU WIZYJNEGO SPORZĄDZONYCH NA WNIOSEK
L.p.
|
Nr porządkowy kopii |
Okres, którego dotyczy nagranie |
Źródło danych np. kamera wejścia głównego do budynku |
Data wykonania kopii |
Imię i nazwisko osoby sporządzającej kopię |
Podpis osoby sporządzającej kopię |
Informacja o udostępnieniu lub zniszczeniu kopii(udostępniono dnia/zniszczono dnia |
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 4 do
„Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
PROTOKÓŁ
Przekazania na nośniku elektronicznym danych z systemu monitoringu
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
Sporządzony w dniu…………………….
Dyrektor………………………………………………, zwany dalej Przekazującym dane , przekazuje………………………………………………………………………………………
zwanym dalej Przyjmującym dane , na podstawie pisemnego wniosku z dnia………………..
dane systemu monitoringu Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach.
- Przekazujący dane przekazuje , Przyjmujący dane przyjmuje następujące dane (zapis z kamer)
L.p. |
DATA |
NUMER KAMERY |
CZAS NAGRANIA |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
- Przyjmujący dane oświadczenia, że wykorzystane zostaną one wyłącznie do celów określonych w pisemnym wniosku, stanowi załącznik do niniejszego protokołu
- Protokół sporządzono w dwóch jednakowych egzemplarzach , po jednym dla każdej ze stron.
…………………………….. …………………………………
(przyjmujący dane ) (przekazujący dane)
Załącznik nr 5 do
„Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach
REJESTR UDOSTĘPNIONYCH NAGRAŃ Z MONITORINGU NA TERENIE
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W KOSTOMŁOTACH
L.p.
|
Dane wnioskodawcy
|
Numer sprawy |
Data złożenia wniosku |
Przedmiot wniosku |
Podpis osoby składającej wniosek |
Potwierdzenie odbioru nośnika |
Podpis osoby udostępniającej nagranie |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 6 do
„Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach”
Kostomłoty, dnia ……………………..
……………………………………….
(imię i nazwisko)
………………………………………
(stanowisko)
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że zapoznałam/łem się z Regulaminem korzystania z monitoringu wizyjnego na terenie Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach.
…………………………………
(podpis pracownika)
Załącznik nr 7 do
„Regulaminu funkcjonowania monitoringu wizyjnego
W Domu Pomocy Społecznej w Kostomłotach”
WYKAZ MIEJSC, W KTÓRYCH ZNAJDUJĄ SIĘ KAMERY MONITORINGU WIZYJNEGO
W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W KOSTOMŁOTACH
L.p. |
Lokalizacja kamery |
|
Ilość kamer |
Rodzaj kamery |
1. |
Kamera wewnętrzna-budynek główny- parter, klatka”C” Przy głównym wejściu |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
2. |
Kamera wewnętrzna- budynek główny- parter Przy stołówce |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
3. |
Kamera wewnętrzna- budynek główny- parter Przy gabinecie zabiegowym |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
4. |
Kamera wewnętrzna – budynek główny- piętro Hol ,przy pokoju socjalnym pracowników |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
5. |
Kamera wewnętrzna- budynek główny- piętro-korytarz Przy pokoju nr 20 „R” |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
6. |
Kamera wewnętrzna- budynek główny- piętro- klatka ”B” |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
7. |
Kamera zewnętrzna- budynek główny, strona północna Nad wejściem do palarni |
|
2 |
Kamera stacjonarna |
8. |
Kamera zewnętrzna- budynek główny, strona południowa, przy drzwiach wyjściowych |
|
2 |
Kamera stacjonarna |
9. |
Kamera zewnętrzna- budynek główny, strona wschodnia. Przy drzwiach wyjściowych |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
10 |
Kamera wewnętrzna- budynek „Stolbud”, hol |
|
1 |
Kamera stacjonarna |
11 |
Kamera zewnętrzna – budynek „Stolbud” od strony północnej , nad wejściem do administracji
|
|
1 |
Kamera stacjonarna |